The making of Nocturnally

Wat begon als een spontaan idee eindigde als een gepubliceerd spel! Anno en ik maakten een verhaal in tekst en beeld over hoe Nocturnally is ontstaan, hieronder kun je lezen hoe het spel tot stand is gekomen.


Hoe verzin je het?

Op een avond besloten we gewoon te beginnen, zonder al te veel verwachtingen. Davita plakte een stuk of tien A4’tjes aan elkaar en we begonnen we alle ideeën die in ons opkwamen op te schrijven. Van een spel waarin je je eigen planeet inricht, tot gravende gordeldieren, tot een soort domino met verstopte spoken. We kwamen al snel tot de conclusie dat we een coöperatief spel wilden maken, want dan wint iedereen. En omdat we het spel simpel wilden houden, landden we uiteindelijk op een coöperatieve variant van memory. Nu we de basis van het spel hadden bedacht werd het tijd voor het echte werk: Davita maakte de illustraties, Anno ging heel veel testen en de spelregels bijschaven. Nadat Anno heel vaak alleen had getest zijn we gaan testen met andere mensen, onder andere met Magdalinde en Lyander, Anno's zusje en broertje (rechts).

Van concept tot stapels spellen

Na een tijd van illustreren en testen, konden we eindelijk beginnen met de fysieke vormgeving van het spel. We besloten een kleine oplage te drukken: 75 spellen in totaal. Elk van die spellen had drie onderdelen die gedrukt moesten worden. 25 kaartjes van stevig karton, een ronde klok met een draaibare wijzer en een speldoosje. Een spelregelboekje hadden we niet, want alle spelregels stonden op de achterkant van het doosje.

We dachten aan het begin dat het best simpel zou zijn om een memoryspel te drukken, maar dat viel een beetje tegen, het vinden van de 

juiste onderdelen en drukkers was nog best een moeilijke zoektocht. Davita heeft avonden lang, soms samen met Anno, achter de laptop gezeten om alle onderdelen bij elkaar te sprokkelen en om de juiste drukbestanden van de illustraties te maken. Na een paar proefdrukken om de juiste materialen te vinden kwamen we uit op vier verschillende bedrijven die elk een apart onderdeel van het spel hebben geleverd. Na een dag lang de doosjes vouwen, kaartjes sorteren en draaipijltjes vastmaken stond de eettafel vol met spellen.

Sunny Games wil samenwerken!

Ons spel was eindelijk uit! Davita verkocht het spel op haar webshop, de oplage van 75 stuks ging er hard doorheen. Op een gegeven zag ze een onverwachte bestelling binnenkomen: Steven van Sunny Games. Davita herkende de naam van spellen die zij vroeger speelde en belde direct Anno. We durfden het eigenlijk niet te hopen, maar wat als Sunny Games ons spel zou willen uitgeven!?

Een tijdje later belde Steven om te zeggen dat hij het spel erg leuk vond, en het er graag een keer met ons over wilde hebben! Een paar dagen later kwamen we bij elkaar op Zoom, het gesprek begon met het trekken van inspirerende dierenkaartjes. Steven had een kaartje met een wit konijn dat naar de volle maan kijkt. Daarna hebben we het inhoudelijk gehad over hoe we het spel bedacht en gemaakt hebben. Steven vertelde dat er heel misschien ruimte was voor Sunny Games om het uit te geven, maar hij kon nog niks beloven. Een paar mailtjes later werd het duidelijk: Sunny Games wilde samenwerken! Het witte konijn is trouwens in een uitbreiding van Nocturnally gekomen, maar daarover later meer.

Van Dierennacht naar Nocturnally!

Na een aantal Zoomvergaderingen zijn we de samenwerking echt begonnen door met iedereen die betrokken was bij het ontwerp van het spel samen te komen in Amsterdam. Even voorstellen: linksboven aan tafel zit Steven, de eigenaar van Sunny Games, en rechtsboven zit Cynthia,de grafisch vormgever van het spel. Davita had maankoekjes gebakken en samen maakten we een plan om ons spel uit te geven. Een van de eerste dingen die veranderde was de titel van het spel: Dierennacht. Het spel wordt namelijk uitgegeven in negen talen, dus een Nederlandse titel was niet handig. Anno bedacht een Engelse titel, Nocturnally. Een combinatie van de woorden Nocturnal, wat ‘nachtelijk’ betekent en Ally (bondgenoot). Bovendien zit het woord ‘turn’ (beurt) er ook in verstopt. En er zit een C in, zodat we de maan in de titel konden houden!

We hebben ook twee uitbreidingen gemaakt op het spel, op de tekening zijn we een prototype van de uitbreiding met het witte konijn aan het spelen. Een paar maanden en een heleboel illustraties en prototypes later was het zover: dozen vol spelletjes werden geleverd en eindelijk hadden we Nocturnally in onze handen! We hopen dat jullie er net zoveel plezier aan zullen beleven als wij!